Novembri esimeses pooles külastasid Tallinna Tehnikakõrgkooli Ukraina haridusministeeriumi ja kõrgkoolide esindajad, et jagada omavahel kogemusi, õppetunde ja meetodeid, sooviga arendada Ukraina kõrgharidussüsteemi.
Viimased aastad ei ole Ukrainale kerged olnud ja projekt “Qualifications recognition support for Ukrainan universities (QuaRSU)”, mis algas aastal 2019 ning pidi olema juba ammu lõppenud, kestab seni – seda on räsinud nii COVID-19 pandeemia kui ka üle 1000 päeva kestnud sõda.
QuaRSU projekti eesmärk on arendada Ukraina ülikoolide kvalifikatsioonide tunnustamise süsteemi, mis aitab üliõpilastel oma haridust rahvusvaheliselt tunnustada. Alguses plaanitud projekti lõpptähtaeg on tänaseks möödas, kuid projekt jätkab oma tegevust, et aidata Ukraina ülikoole, mis on pidanud sõjaga kohanema.
Ukraina kõrkgoolide toetamiseks on kaasatud mitmed kõrgkoolid üle Euroopa. Projekti juhtivpartner professor Marek Frankowics Poola Jagiellooni Ülikoolist rääkis, et valisid koostööpartneriteks teadlikult erineva ajaloolise taustaga riigid, et näha, kuidas kommunism või Nõukogude Liit on haridussüsteeme üle Euroopa mõjutanud. “Poliitilise korra muutusest on möödas 30 aastat, aga Euroopa ülikoolide kompetents ja infrastruktuur on sarnane, olenemata poliitilisest taustast,” tõdes Frankowics. „Eesti kogemus on projekti seisukohast äärmiselt huvitav, sest väikese riigina on Eestis suudetud välja töötada tugev haridussüsteem ja kvaliteedi tagamise praktika ning selle näitel on hea õppida, kuidas asju ellu viia.”
Kvalifikatsioonide tunnustamine on Ukraina haridussektoris ülioluline. Professor Vadym Zakharchenko Odessa Mereakadeemia Ülikoolist mainis, et sõda on Ukrainale mõjunud laastavalt, mitmed ülikoolid on pidanud oma õppetöö kolima mujale, sest kodulinnad on okupeeritud. Kuigi osa õppetööst toimub nüüd kaugõppena või algupärasest kohast eemal, jätkab suur osa tudengitest oma õpingutega. “Tudengitel on säilinud positiivsus, sihikindlus ja soov jätkata õppetööd, kuid on ka neid, kes on seadnud esikohale oma turvalisuse ja riigist lahkunud,” rääkis Zakharchenko.
Isegi kriitilistes olukordades nähakse helget tulevikku ja võideldakse selle eest, et sõja lõppedes oleks võimalik tudengitel oma õppetöö eest saada vastav kvalifikatsioon hariduses. Zakharchenko sõnul väärtustab riik sõjaolukorras hariduse omandamist. “Üliõpilastel ei ole kohustust sõtta minna, kuid osa on siiski valinud oma riigi kaitsemise,” märkis Zakharchenko.
Ukraina ülikoolid hindavad kõrgelt koostööd ja usuvad, et just selline rahvusvaheline tugi on aidanud neil kohaneda ja edasi liikuda isegi kõige keerulisematel aegadel. Frankowicz rõhutas, et ükski partnerülikool ei ole teisest etem. “Projekt on edukas tänu sellele, et me oleme tiim kompetentstest sõpradest ja iga partnerülikool jagab oma õppetunde ja kogemusi.”
QuaRSU projekt on näidanud, kui oluline on rahvusvaheline koostöö hariduse edendamisel ka kõige raskemates tingimustes. Euroopa partnerite toetus ja Ukraina ülikoolide vastupidavus on tugevdanud lootust, et kriisist hoolimata on võimalik tagada kõrgharidus ja tudengite tulevikuvõimalused.