Inseneriakadeemia on Eesti riigi, õppeasutuste, ettevõtete ja erialaliitude koostööalgatus inseneeria valdkonnas hariduse kvaliteedi tõstmiseks ja inseneride järelkasvu kindlustamiseks ning valdkonna populaarsuse suurendamiseks. Inseneriakadeemia tegevuste perioodiks on 2023-2029.
Inseneriakadeemia elluviijad kõrgkoolis on ehitusinstituut, tehnikainstituut, tehnoloogia- ja ringmajanduse instituut, reaalainete keskus, humanitaar- ja majandusainete keskus.
Inseneriakadeemia fookusõppekavad Tallinna Tehnikakõrgkoolis on:
- Hoonete ehitus (päeva- ja sessioonõpe)
- Teedeehitus (päeva- ja sessioonõpe)
- Kinnisvara korrashoid (sessioonõpe)
- Robotitehnika (päevaõpe)
- Elektritehnika (päevaõpe + sessioonõpe)
- Masinaehitus (päeva- ja sessioonõpe)
- Autotehnika (päeva- ja sessioonõpe)
- Keskkonnatehnoloogia ja -juhtimine (päevaõpe)
- Tootmise juhtimine ja digitaliseerimine (päeva- ja sessioonõpe)
Inseneriakadeemia tegevustel on kolm fookuspunkti:
- Üliõpilaskandidaatide arvu kasvatamine
- Õppe tööturu ning ühiskonna ootustele vastavuse suurendamine
- Katkestamise vähendamine
TTK kavandab Inseneriakadeemia raames terviklähenemist: mainekujundus ja teavitustegevus potentsiaalsete õppuritega; õppekavade, õpikäsitluse ning õpikeskkonna (füüsiline ja sotsiaalne) arendamine; akadeemiline personali eestvedamine ja õpetamisoskuste parendamine; samuti koostöö teiste õppeasutustega ja töömaailma institutsioonidega.
Tegevuskava elluviimisel soovime saavutada alljärgnevad muutused:
- valdkonna maine tõstmine noorte ja täiskasvanud õppurite seas, sh inseneriõppe kättesaadavuse toetamine;
- õppeprotsessi parendamine ja õpiteede paindlikkuse tagamine võttes arvesse üliõpilaste vanusegruppide erisusi;
- õppekava õpiväljundite nüüdisajastamine ja töömaailma ootustega parema vastavuse tagamine;
- olemasolevate õppekavade revideerimine ja uute õppekavade vajalikkuse väljaselgitamine ning väljatöötamine.
Projekti periood: 01.05.2023-31.08.2029
Tallinna Tehnikakõrgkooli perioodi 2023-2026 eelarve: 2 182 100 €
Eesmärgid
1. Üliõpilaskandidaatide arvu kasvatamine
- Noortes (põhikooli kolmas aste ja gümnaasium/kutseõppeasutus) huvi tekitamine insenerivaldkonna õppekavade ja kutsete vastu
- Insenerivaldkonnas mikrokraadide pakkumine ja paindlike õpiteede kavandamine täiskasvanud õppijatele, sh muudes valdkondades kõrgharidust omavatele õppuritele
- Osalise töökohapõhise õppe piloteerimine koostöös ettevõtetega.
- Koostöös töömaailma esindajatega uu(t)e õppekavade vajalikkuse analüüs, tööstusmagistriõppekava koostamine.
- TTK ja töömaailma kõneisikute kasutamine üldhariduskoolides ja kutseõppeasutustes inseneriasjanduse teadlikkuse kasvatamiseks.
- Koostöös teiste kõrgkoolidega ja erialaorganisatsioonidega inseneriasjanduse interaktiivse teavitus- ja kommunikatsiooniplatvormi loomine.
2. Kõrgharidusõppe tööturu ning ühiskonna ootustele vastavuse suurendamine
Kõrghariduseõppe tööturu ja ühiskonna ootustele vastavuse suurendamiseks keskenduvad TTK tegevuseks kolmele põhisuunale:
- Tasemeõppe kvantitatiivse vastavuse parandamine hõlmab tehnika, tootmise ja ehituse valdkonna tasemeõppe lõpetajate arvu suurendamist kõikide sihtrühmade osas
- Tasemeõppe lõpetajate arvu mõningasest suurenemisest ei piisa tööjõuvajaduse katmiseks, seetõttu keskendume ka mikrokraadide, täiendusõppe, ümberõppe pakkumisele fokusseeritud sihtrühmadele, mis toetab ümberkvalifitseerumist (tasemeõppe alternatiiv) ja vähendab insenerivaldkonnast lahkujaid erialaste pädevuste vähenemise tõttu. Koostöös tööandjatega töötame välja meetmed, mis aitavad parandada inseneride kutsekindlust.
- Kvalitatiivse vastavuse parendamiseks ajakohastame tasemeõppe õpiväljundeid, eesmärgiga lähendada lõpetajate tegelikud pädevused (tasemeõppes omandatud) töömaailma poolt oodatud pädevustega ning pakume insenerivaldkonnas mikrokraade, täienduskoolitust ja koostöös ettevõtetega töökohapõhist õpet.
3. Katkestamise vähendamine
Katkestamise põhjused insenerivaldkonna üliõpilastel saab jaotada kõrgkoolivälisteks, -sisesteks ja komplekspõhjusteks:
- Kõrgkoolivälised õpingute katkestamise põhjused on näiteks pereelu ja lastekasvatamise keeruline ühitamine õpingutega, mille tõttu üliõpilane suundub osakoormusõppesse ja peab seejärel hakkama õpingute eest tasuma.
- Õpingute katkestamise kõrgkoolisisesed põhjused on õppekava juhuvalik, õpimotivatsiooni puudumine, ebapiisavad õpioskused, ajajuhtimise pädevuse puudumine ning nooremate üliõpilaste seas põhjendamata ja varajane erialane pettumus. Nende põhjuste elimineerimiseks töötab TTK välja sisseastumist ja eriala valikut toetavad meetmed, samuti õpioskuste ja ajajuhtimise programmid ja eriala õpingute sisseelamisprogrammid. Samuti tehakse koostööd üldhariduskoolidega ja karjäärinõustajatega võimalikult süsteemse ja adekvaatse info edastamiseks tulevastele üliõpilaskandidaatidele.
- Komplekspõhjused on näiteks õppimine ja töötamine samaaegselt ja üliõpilaste suvaotsused õpingute katkestamisel ja uuesti alustamisel. Kui töötada mõistliku osakoormusega ja erialaga seotud valdkonnas, siis on see pigem õpinguid toetav, töötamisel täistööajaga pikeneb kindlasti õppeaeg ja sageli viib see katkestamiseni.
Tegevused
1. Üliõpilaskandidaatide arvu kasvatamine
- Koostöös üldhariduskoolide ja kutseõppeasutustega pakutakse gümnaasiumi ja kutseõppeasutuste õppuritele valikaineid, tehnoloogiaringe, ettevalmistuskursusi ja etteõppimise kursusi (täienduskoolitus või mikrokraade neile, kelledel on nõrgad eeldused või ei ületada kehtestatud lävendit) inseneriasjanduse eeldusainetes (MATIK);
- üldhariduskoolide ja kutseõppeasutustega koostöö kavandamine: otsesed partnerid (6-9) ja lisaks sündmuspõhised partnerid;
- koostöös insenerivaldkonna liitude ja tööandjate esindajatega korraldatakse info- ja karjääripäevi üldhariduskoolide ja kutseõppeasutuste õppuritele;
- õppekavade ja õppeprotsessi nüüdisajastamine, inseneriõppe atraktiivsuse tõstmine ja kättesaadavuse parendamine;
- infopäevad üldhariduskoolide MATIK õpetajatele ja kutseõppeasutuste õppejõududele;
- infopäevade korraldamine karjäärinõustajatele;
- inseneriasjanduse mainekujundamiseks noorte hulgas vilistlasvõrgustiku loomine ja nende rakendamine insenerivaldkonna õppekavade ja karjääri populariseerimisel;
- insenerivaldkonna veebipõhise õpi- ja karjääritee teavitusmaterjali koostamine;
- portatiivsete ja digivahendite loomine ning nende kasutamine insenerivaldkonna õpiväljundite ja karjääri selgitamiseks üldhariduskoolides ja muudel mainekujundusüritustel;
- koostöös väliste partneritega insenerikarjääri populariseerivate ja selle sisu avavate taskuhäälingute, VR keskkonna, sotsiaalmeedia vahendite kasutamine;
- valdkonna populariseerimine, sh tehnoloogiapäevade, laagrite korraldamine, artiklite avaldamine jm;
- inseneriasjanduse minetanud spetsialistide tagasitoomine või muudest valdkondadest „spetsialistide ületõmbamine“ insenerivaldkonda ja pädevuste omandamine paindlike õpiteede kasutamisel.
2. Kõrgharidusõppe tööturu ning ühiskonna ootustele vastavuse suurendamine
- Kõrghariduse ja õpikäsitluse megatrendide analüüs ja vajadusel rakendamine (KH arengute rahvusvaheline kontekst ja EL kõrgkoolide parimate praktikate arvestamine kõrgharidus- ja töömaailma paremaks lõimimiseks);
- õpiväljundite terviklikkusest lähtumine – erialaste oskuste ja teadmiste kõrval on väärtustatud interdistsiplinaarsuse aspekt (majanduse, ringmajanduse, rohemajanduse, innovatsiooni, loovuse, ettevõtlikkuse, sotsiaalsete jm pädevuste omandamine);
- insenerivaldkonna uuenduslike õppimisvõimaluste loomine ja täienduskoolituse mahu ja kvaliteedi parendamine, sh mikrokvalifikatsioonide süsteemne rakendamine täiskasvanud õppija õpiteede kavandamisel;
- kohtumised OSKA raportite töörühmadega ja raportite ettepanekute analüüs;
- koostöö liitude, kutsenõukogude ja muude institutsioonidega õppekavade ning õppeainete (moodulite) tasandil ja õpiväljundite nüüdisajastamine;
- koostöös liitudega inseneriprofiili muutuste kaardistamne ning koostöös ettevõtetega rühmatööde tarbeks juhtumiuuringute korje ja lahenduste analüüsi teostamine;
- inseneriõppe õppekavade ja õpikäsitluse viimine kooskõlla loodava OSKUSTE süsteemiga, mis võtab arvesse oskuste kirjeldamist, prognoosimist ja tunnustamist;
- praktikate korralduse parendamine ja tööelus omandatud pädevuste (ettevõttes) hindamine;
- töömaailma esindajatega koostöös õppekavade muudatuste ja uute õppekavade loomise vajalikkuse analüüsimine;
- tööjõu vajaduse monitooring TTK inseneriasjanduse õppekavade kontekstis, lõpetanute ja sisseastujate prognoos keskpikale (5-8 a) perioodile, võttes arvesse traditsiooniliste ja kasvuvaldkondade tööjõuvajadust;
- insenerivaldkonna üliõpilaste parema soolise tasakaalu saavutamine (suunatud teavituskampaania);
- enim õpi- ja innovatsioonioskuste omandamisele keskendumine, arvestades tehnoloogiarikast töö- ja elukeskkonda, samuti tehnoloogia ja keskkonna, sh sotsiaalse keskkonna komplekssete probleemide lahendamise oskusele.
3. Katkestamise vähendamine
- Teavitustegevuste läbiviimine ja insenerivaldkonna tutvustamine üliõpilaskandidaatidele – õppekava erialateadlikkuse tõstmine ja õppuri nn teadlikku valikut toetavate infomaterjalide koostamine ja teavitustegevuste läbiviimine;
- üliõpilaste vastuvõtutingimuste ja -korra muutmine, lisaks keskhinde ja riigieksamite tulemuste arvestamisele hinnata üliõpilaskandidaadi motivatsiooni ja võimekust valitud õppekava õpiväljundid omandada;
- üliõpilastele individuaalse toe (mentorlus, nõustamine) ja vastavalt sihtrühma vajadustele tasanduskursuste läbiviimine (MATIK, keeled jm);
- aja- ja asjakohastame pidevalt õpikäsitlust ja õpikeskkonda vastavalt õppekava valdkonna arengutele – ühtlustame õppejõudude (digi)pedagoogilisi ja ainealast pädevust, sh toetame igakülgselt nutika õpikeskkonna loomist ja kasutamist, kaasates kõrgkoolididaktika uurimistöörühma (kolleegilt kolleegile seminarid, sisekoolitused, artiklid, juhendmaterjalid jmt);
- insenerivaldkonna erikäsitlust vajavate sihtrühmade defineerimine (näiteks kaua aega tagasi gümnaasiumilõpetajad, kutseõppe lõpetajad, riigieksamite nõrgad tulemuse jm) ning nendele sihtrühmadele eel- ja tasanduskursuste väljatöötamine ja rakendamine vastavalt sihtrühma spetsiifikale;
- esmakursuslaste katkestamise vähendamiseks ja karjäärivaliku kindluse suurendamiseks ettevõtetest külalislektorite kaasamine ja õppereiside korraldamine (ettevõtete külastused).
Dokumentatsioon
Inseneriakadeemia projektiga seotud kontaktid:
Tegevusi viiakse ellu Euroopa Liidu Euroopa Sotsiaalfondi programmi „IT Akadeemia ja inseneriakadeemia arendamine kõrghariduses“ raames. Eesmärk on, et inseneeria ning info- ja kommunikatsioonitehnoloogia valdkondades kõrgharidustaseme õpe ja lõpetajate arv vastaks tööturu vajadustele. Tegevuse tulemusena kasvab
toetatavates valdkondades üliõpilaste vastuvõtt, väheneb väljalangevus, suureneb lõpetajate arv ja lõpetajate erialased teadmised ja oskused on kooskõlas tööturu vajadustega. Tegevuste periood on 01.05.2023-31.08.2029, kogumaksumus 34 048 900 EURi. Täpsem info HARNO kodulehelt.
